Wednesday, June 1, 2011

Tolong-menolong di dalam Islam

Oleh: Dr. Ahmed Hassan

Semua manusia tidak boleh memilih hidup bersendirian di muka bumi ini biarpun Allah telah memberikan factor-faktor kesenangan dan kecukupan kepadanya. Ini disebabkan, hal itu bertentangan dengan sifat, potensi dan kebiasaan manusia. Seseorang individu perlukan orang lain dan orang lain juga perlukan individu itu, sehingga kehidupan berlaku dalam bentuk yang terbaik. Inilah yang disebut "tolong-menolong" atau “kerjasama”.

Allah SWT memerintahkan hamba-hambaNya yang beriman supaya saling tolong-menolong dan bekerjasama, dengan syarat mestilah atas dasar kebenaran dan ketakwaan, dan melarang mereka untuk tolong-menolong dan bekerja sama dalam perkara yang haram dan pencabulan.

Ibnu Katsir berkata dalam menafsirkan ayat (bermaksud):

“Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran”. (Al-Maidah:  2)

Allah memerintahkan hamba-hamba-Nya yang beriman supaya bertolong-tolongan dan bekerjasama dalam melakukan perbuatan baik, iaitu perkara kebajikan (al-birr), dan menengah mereka daripada tolong-menolong dalam perkara kebatilan, dan melarang mereka bantu-membantu dan bekerjama dalam perkara haram dan dosa.

Ibnu Jarir berkata: Dosa ialah meninggalkan apa yang Allah suruh anda lakukannya, dan pencerobohan atau perlanggaran ialah melampaui batas yang ditetapkan Allah dalam agama dan melampaui batas dari apa yang Allah telah perintahkan kepada anda dalam diri anda dan orang lain. Dalam hal ini Rasulullah saw pernah bersabda (bermaksud):

"Tolonglah saudaramu yang menzalimi dan yang dizalimi”, Lalu seorang sahabat bertanya: "Wahai Rasulullah, kami memahami tentang menolong orang yang dizalimi, bagaimana menolongnya kalau dia seorang yang zalim? Nabi berkata (bermaksud): " Kamu menghalang dan mencegahnya dari berbuat kezaliman. Itulah cara menolongnya". (HR. Bukhari)

Sabda nabi saw (bermaksud):

"Tunjukkanlah ia kepada kebaikan seperti orang yang melakukannya".(HR. Tirmidzi)

Sabda nabi aw lagi (bermaksud):

"Orang mukmin yang bergaul dengan orang dan bersabar di atas penyiksaan mereka memperolehi pahala yang lebih besar daripada orang yang tidak bergaul dengan orang dan tidak sabar dengan penyiksaan mereka". (HR.Tirmidzi).

Antara contoh tolong-menolong dan kerjasama dalam kebenaran dan ketakwaan:

1 - Menggali parit: 

Rasulullah saw terlibat bersama-sama sahabat menggali parit. Menurut al-Barra’ bin ‘Azib ra: “Aku melihat saw mengalihkan tanah parit sampai aku melihat debu saya pada perutnya dan di kebanyakan rambutnya. Lalu aku mendengar nabi mendendangkan syair kepada Ibn Rawaahah  sambil mengalihkan tanah, katanya, saw (bermaksud):

Ya Allah, jika tidak kerana Engkau tentulah kami tidak memperolehi petunjuk, tidak bersedekah dan tidak menunaikan solat

Lalu Engkau telah turunkan ketenangan kepada kami  dan meneguhkan kaki-kaki kami semasa berhadapan dengan kesulitan

Sesungguhnya orang-orang yang sombong telah memberontak terhadap kami, dan seandainya mereka ingin mendatangkan fitnah (kesusahan) maka kami tetap tidak akan memperdulikannya”.

Dia berkata: Kemudian baginda menguatkan suaranya hingga akhir.

Rasulullah saw tidak sombong pada teman-temannya, malahan saling tolong-menolong dengan mereka pada saat-saat yang genting dan urusan-urusan yang sukar. Alangkah hebat teladan dari seorang pemimpin!.

2 - Kerjasama dalam membina masjid pertama: 

Langkah pertama yang dilakukan oleh Nabi saw setelah penghijrahan adalah mendirikan Masjid Nabawi, iaitu di tempat yang berkat di mana unta nabi berhenti maka nabi memerintahkan dibangunkan masjid ini, dan membeli tapak itu daripada dua kanak-kanak yatim. Baginda sendiri memberikan sumbangan dalam membinanya. Baginda yang memindahkan susu dan batu sambil mendendangkan syair (bermaksud):

“Ya Allah, tiada kehidupan (yang sempurna) melainkan kehidupan akhirat, justeru ampunilah golongan Ansar dan golongan Muhajirin”.

3 – Tolong-menolong dalam berdakwah:

 "Pembantu Nabi": Nabi Musa as. memohon kepada Tuhannya supaya menjadi saudaranya sebagai pembantu dalam menjalankan tugas dakwah seperti yang dirakamkan dalam Firman Allah swt (bermkasud):

(25.  Berkata Musa: "Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku , 26.  Dan mudahkanlah untukku urusanku, 27.  Dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, 28.  Supaya mereka mengerti perkataanku, 29.  Dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku, 30.  (yaitu) Harun, saudaraku , 31.  Teguhkanlah dengan dia kekuatanku,(Taha: 32).

4 – Memenuhi keperluan manusia:

Dengarlah kata-kata Khadijah ra untuk suaminya Muhammad saw: "Tidak sekali-kali demikian. Demi Allah, Dia tidak akan menghina anda sama sekali, kerana anda seorang yang menghubungkan silaturrahim, benar dalam pembicaraan, menanggung semua (bebanan) dan mendapatkan keperluan orang yang tiada apa-apa (miskin), dan berusaha menegakkan yang hak ".

Tidakkah anda lihat bahawa membantu orang lain menjadi penyebab terlepas dari kesulitan? Oleh itu, janganlah kedekut membantu saudara-saudara anda kerana pasti Allah akan mengurniakan pahala dari sisiNya kepada anda.

5 - Kerjasama dengan pasangan: 

Adakah anda tidak mendengar tentang Seerah Nabi saw sebagaimana dinyatakan di dalam satu riwayat yang sahih:

"Nabi saw rajin bersama keluarganya, dan ia membersihkan kasut, dan menjahit pakaian, memerah susu kambing, dan menyapu rumah ! ",

Apakah anda tidak melihat kepada Rasulullah saw bagaimana baginda mengumpulkan sampah sarap rumahnya untuk mewujudkan semangat kerjasama keluarga yang menyebabkan sesebuah rumah itu hidup makmur.

Alangkah perlunya umat Islam memperhatikan hadith Nabi ini, supaya mengetahui bahawa manhaj Islam menitik beratkan soal membantu orang lain ..! Perhatikanlah saudara kepada hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar (bermaksud):

"Seseorang muslim adalah saudara kepada muslim yang lain. Dia tidak boleh menzaliminya dan tidak boleh membiarkannya dizalimi oleh orang lain. Barangsiapa yang memenuhi keperluan saudaranya maka Allah akan memenuhi keperluannya. Barangsiapa yang melepakan sesuatu kesulitan saudaranya, maka allah akan melepaskan salah satu kesulitan di hari kiamat dan barangsiapa yang menyembunyikan keaiban seorang muslim lain, maka allah akan menyembunyikan keaibannya di hari kiamat ". (Muttafaq Alaih)

Perhatikan ungkapan: " Barangsiapa yang memenuhi keperluan saudaranya maka Allah akan memenuhi keperluannya", untuk mengetahui bagaimana Islam menggesa umatnya supaya membantu orang lain.

Dari Abu Hurairah yang diriwayatkan oleh Muslim (bermaksud):

" Barangiapa yang meringankan salah satu dari kesusahan seorang mukmin di dunia, maka Allah akan meringankan salah satu kesusahannya di hari kiamat. Barangsiapa yang yang memudahkan (membantu dalam masalah hutang) orang yang mendapat kesusahan (berhutang), maka Allah akan memudahkan baginya di dunia dan akhirat. Barangsia yang menyembunyikan keaiban seorang muslim lain, makaAllah akan menyembunyikan keaibannya di dunia dan akhirat. Allah menolong seorang hamba selagi hamba itu menolong saudaranya”.

Ungkapannya sangat jelas .. bahawa Allah menolong anda selagi anda meringankan tulang untuk menolong orang lain.. hanya bermula dengan mencari mereka yang memerlukan pertolongan anda, dan lakukanlah dengan baik, benarlsh Firman allah swt dalam hal ini (bermaksud):

“Dan perbuatlah kebajikan, supaya kamu mendapat kemenangan”. (al-Hajj: 77).

Dengarlah sabda Nabi saw (bermaksud):

"Saya didedahkan pekerjaan umatku yang baik dan buruk; Lalu saya dapati antara pekerjaan yang baik ialah membuang sesuatu yang bahaya di jalan, dan saya dapati antara pekerjaan yang buruk ialah kahak atau hingus yang terdapat di dalam masjid dibiarkan dan tidak buang". (HR. Muslim).

Renungkanlah bagaimana membuang sesuatu yang buruk di jalan merupakan antara pekerjaan yang terbaik bagi seorang muslim, kerana ianya tergolong dalam hal bantu-membantu. Sabda Nabi saw yang lain (bermaksud):

"Orang yang berjalan kerana memenuhi keperluan saudaranya sama ada pertolongannya itu dapat menyelesaikan keperluan saudaranya atau tidak, maka baginya pahala seumpama pahala i'tikaaf selama sebulan (dalam riwayat yang terkenal dua bulan) di masjid ini".

Saya simpulkan dari berbagai hadith sahih dengan satu riwayat dari Abu Musa al-Asy'ari bahawa Nabi saw bersabda (bermaksud):

"Setiap Muslim hendaklah melakukan sedekah", Seorang sahabat bertanya: “Bagaimana jika ia tidak menemuinya (tidak mampu)? Nabi menjawab: "bekerja dengan tangannya yang memberi manfaat untuk dirinya dikira satu sedekah , "Sahabat itu bertanya lagi: “Bagaimana jika ia tidak boleh? Nabi saw menjawab: "menolong orang yang sangat memerlukan pertolongan ". Sahabat itu bertanya lagi: “Bagaimana jika ia tidak boleh?Nabi menjawab: "Ia menyuruh kepada yang ma’ruf atau kebaikan", Sahabat itu bertanya lagi: “Bagaimana jika ia tidak melakukannya? Nabi menjawab: "Ia mesti menahan diri dari melakukan kejahatan kerana ianya adalah sedekah. " (HR. Bukhari dan Muslim)

Saya akhiri tulisan ini wahai saudara-saudara yang dikasihi dengan sabda junjungan besar penghulu dan kekasih kita Nabi saw (bermaksud): 

"Orang-orang mukmin dengan orang mukmin yang lain adalah seperti struktur binaan yang saling menguatkan antara satu sama lain "(HR. Muslim).

Doa terakhir adalah segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Share this post
  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Share to Google+
  • Share to Stumble Upon
  • Share to Evernote
  • Share to Blogger
  • Share to Email
  • Share to Yahoo Messenger
  • More...

36 ulasan

  1. assalamu'alaikum ww
    mohon izin link untuk tujuan berbagi kepada sesama
    w3x

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum... Bntu sy. Sgt terdesak n keadaan yg memaksa. Perlukan 3k dgn segera sblm 2 ptg esok. Ni cra terakhir sy cb. Bntu lah sy.. Sy merayu..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan.
    Saya MUHAMMAD AHLAM FIRDAUS BIN ABDULLAH CHEK merupakan seorang pelajar malaysia yang sedang menuntut pengajian saya di UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MEDAN SUMATERA UTARA INDONESIA dalam bidang syariah islamiyah.

    Saya ingin membuat sedikit permohonan kepada pihak tuan/puan/encik/cik/datuk/datin untuk membantu saya dalam menyelesaikan beberapa masalah yang saya hadapi disini.

    Ini kerana saya tidak lah mendapat mana2 tajaan,biasiswa mahupun pinjaman,memandangkan kos sara hidup sekarang amatlah tinggi.

    Bapa saya seorang jaga keselamatan di sebuah kilang papan,manakalah ibu saya suri rumah sepenuh masa,gaji bapa saya tidak cukup untuk menampung 7 adik beradik saya yang masih di bangku persekolahan,dulu bapa saya menanggung 8 adik beradik saya ini kerana abang saya baru sahaja pergi meninggal kan kami sekeluarga pada bulan lepas akibat menghidap penyakit kanser tulang tahap 4.

    Saya mengharap kan jasa baik tuan / puan / encik / cik/datuk/datin untuk membantu saya dalam mènyelesaikan beberapa masalah yang saya hadapi sekarang,pengajian saya sepatut nya di tamatkan dalam bulan lepas,aakan tetapi saya pulang untuk menjaga abang saya di hospital sehinggalah nafas dia yang terakhir

    Saya memohon agar pihak tuan / puan / encik / cik /datuk /datin dapat membantu saya dengan segera jika diberi sebagai pinjaman saya tidak mengapa,saya akan tetap membayar kembali dengan kadar segera.

    Whatsapp (0195135660)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan.
    Saya MUHAMMAD AHLAM FIRDAUS BIN ABDULLAH CHEK merupakan seorang pelajar malaysia yang sedang menuntut pengajian saya di UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MEDAN SUMATERA UTARA INDONESIA dalam bidang syariah islamiyah.

    Saya ingin membuat sedikit permohonan kepada pihak tuan/puan/encik/cik/datuk/datin untuk membantu saya dalam menyelesaikan beberapa masalah yang saya hadapi disini.

    Ini kerana saya tidak lah mendapat mana2 tajaan,biasiswa mahupun pinjaman,memandangkan kos sara hidup sekarang amatlah tinggi.

    Bapa saya seorang jaga keselamatan di sebuah kilang papan,manakalah ibu saya suri rumah sepenuh masa,gaji bapa saya tidak cukup untuk menampung 7 adik beradik saya yang masih di bangku persekolahan,dulu bapa saya menanggung 8 adik beradik saya ini kerana abang saya baru sahaja pergi meninggal kan kami sekeluarga pada bulan lepas akibat menghidap penyakit kanser tulang tahap 4.

    Saya mengharap kan jasa baik tuan / puan / encik / cik/datuk/datin untuk membantu saya dalam mènyelesaikan beberapa masalah yang saya hadapi sekarang,pengajian saya sepatut nya di tamatkan dalam bulan lepas,aakan tetapi saya pulang untuk menjaga abang saya di hospital sehinggalah nafas dia yang terakhir

    Saya memohon agar pihak tuan / puan / encik / cik /datuk /datin dapat membantu saya dengan segera jika diberi sebagai pinjaman saya tidak mengapa,saya akan tetap membayar kembali dengan kadar segera.

    Whatsapp (0195135660)

    ReplyDelete
  5. PELUANG LAGI LAGI, ANDA A MAN PERNIAGAAN / WANITA, PEKERJA DALAM ORGANISASI, BEKERJA SENDIRI? Memerlukan pinjaman peribadi untuk perniagaan tanpa tekanan, Jika ya, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman tahun baru pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, anda boleh memulakan tahun baru dengan senyuman di muka anda, keselamatan, kebahagiaan kami pelanggan adalah kekuatan kita. Jika anda berminat, mengisi borang permohonan pinjaman di bawah:
    Maklumat peminjam:

    Nama penuh: _______________
    Negara: __________________
    Seks: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Tempoh Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nombor telefon bimbit: ________

    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel: gloryloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Hello, di sini datang satu lagi syarikat pinjaman yang akan mengubah hidup anda selama-lamanya pinjaman datang, saya Encik Patrick Frederick pemberi pinjaman pinjaman disahkan, saya menawarkan pinjaman kepada sektor individu dan orang ramai yang memerlukan bantuan kewangan dalam kadar faedah yang rendah sebanyak 2% . Perkhidmatan kami termasuk:
    * Pinjaman Peribadi * Penyatuan Hutang
    * Pinjaman Perniagaan * Pinjaman Pendidikan
    * Pinjaman gadai janji * Bercagar
    * Pinjaman tidak diinsuranskan * Gadai Janji
    * Pinjaman Perniagaan * Pinjaman Pelaburan
    pinjaman membeli ditetapkan untuk membina pinjaman sila mengisi borang di bawah dan kembali jika anda berminat: (patrickloans15@gmail.com) Patrick pinjaman disahkan dan syarikat pinjaman dipercayai, memohon hari ini dan menyelesaikan masalah kewangan hari ini. Ingat penghutang supaya kita teruskan. Kami akan melihat ke hadapan untuk mendengar daripada anda dalam usaha untuk bergerak ke hadapan. Salam, dan e-mel: PATRICKLOANS15@GMAIL.COM. Terima

    ReplyDelete
  7. Adakah anda memerlukan pinjaman?
    Adakah anda sedang mencari Kewangan?
    Adakah anda sedang mencari pinjaman untuk membesarkan perniagaan anda?
    Saya fikir anda telah datang ke tempat yang betul.
    Kami menawarkan Pinjaman pada kadar faedah yang rendah.
    Orang yang berminat perlu sila hubungi kami di
    Untuk mendapatkan respon yang segera kepada permohonan anda, Sila
    membalas e-mel ini di bawah sahaja.
    (Zumaloans@mail.com atau zumaloans@gmail.com)

    Tolong, jangan memberikan kami maklumat berikut jika anda berminat.
    1) Nama Penuh: .........
    2) Jenis Kelamin: .........
    3) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .........
    4) Tempoh Pinjaman: .........
    5) Negara: .......
    6) Alamat Rumah: .........
    7) Nombor Telefon: .........
    8) Pendapatan Bulanan: .....................
    9) Pekerjaan: ...........................
    ) Yang tapak adakah anda di sini tentang kami .....................
    Terima kasih dan salam mesra.
    (Zumaloans@mail.com atau zumaloans@gmail.com)

    ReplyDelete
  8. TESTIMONI CARA I GOT PINJAMAN MY DARIPADA INI SYARIKAT HEBAT, I'M A MUM SINGLE (franklinsloans37@gmail.com)

    Am Puan Carol Webb dari Orlando Florida-USA. Saya amat memerlukan pinjaman untuk perniagaan saya kerana perniagaan saya telah berjalan ke bawah dan saya mendapati sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank / syarikat kewangan lain kerana skor kredit saya. Saya terdesak untuk mencuba hampir setiap wang membuat peluang di internet dan Finding Nathan Dylan dan khidmatnya yang diberikan adalah nafas udara segar dalam hidup saya. Akhir sekali saya bertemu dengan pemberi pinjaman yang tulen dan perkhidmatan yang boleh dipercayai dan saya perlu mengatakan Nathan Dylan tidak mengecewakan saya! Perkhidmatan beliau yang diberikan kepada saya adalah amat indah dan kini masa depan akhirnya kelihatan cerah bagi saya dan perniagaan saya kerana saya adalah membolehkan untuk mendapatkan jumlah pinjaman ($ 500,000.00). Jika anda perlu menghubungi mana-mana firma untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman yang anda perlukan hari ini, dengan kadar faedah rendah sebanyak 2% dan jadual pembayaran balik yang lebih baik, sila hubungi Nathan Dylan Perkhidmatan (NDS) melalui e-mel (franklinsloans37@gmail.com) anda juga boleh memanggilnya melalui nombor telefon beliau: +14344804300 {sini ada syarikat tapak http://franklinloan.at.ua} untuk menyelesaikan apa-apa masalah kewangan anda mungkin akan melalui sekarang.

    ReplyDelete
  9. Jika anda sedang mencari untuk memulakan perniagaan, mengembangkan, dapatkan modal kerja tambahan, melabur dalam hartanah atau membeli perniagaan yang kita mempunyai jenis yang paling fleksibel dan Berkuasa Pembiayaan ada. Kami juga menawarkan semua jenis Pinjaman.
      Hubungi kami hari ini melalui e-mel
    joycerolandloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Seekers Pinjaman sayang !!!
     
    Adakah anda memerlukan bantuan kewangan? dan telah ditolak oleh bank kerana skor kredit yang buruk? Ini syarikat pinjaman telah ditubuhkan oleh pertubuhan-pertubuhan hak asasi manusia di seluruh dunia dengan semata-mata untuk membantu rakyat miskin dengan bantuan kewangan sebanyak kehidupan ... kembali kepada kami dengan butiran di bawah e-mel: k.basil@hotmail.com
     
    Sila tulis kepada kami kembali dengan maklumat pinjaman itu;
     
    Nama:
    jumlah pinjaman yang diperlukan:
    Tempoh Pinjaman:
    Nombor telefon:
     
    Terima kasih dan Tuhan memberkati
    KEYAKINAN
    Encik Krause

    ReplyDelete
  11. Dear Sir / Madam, "PINJAMAN secepat mungkin DALAM 2days. James Althouse Kewangan Firm. Perdagangan dan Peribadi", Pinjaman perniagaan, "House pinjaman pada kadar faedah 2% rate.Interested Persons perlu menghubungi Pegawai Pinjaman melalui E-mel dengan maklumat di bawah : ",
    NAMA PERTAMA:.....
    NAMA TERAKHIR:......
    NEGARA: .......
    NOMBOR TELEFON:.....
    PEKERJAAN: ......
    UMUR: .............
    SEX: ......
    STATUS PERKAHWINAN:......
    JUMLAH PINJAMAN DIPERLUKAN: ......
    PENDAPATAN BULANAN......
    PINJAMAN TEMPOH: ......
    menghubungi pegawai pinjaman melalui E-mel: larryedwardsfinancefirm@gmail.com, Terima kasih dan semoga Tuhan memberkatimu,
    Regards

    James Althouse

    ReplyDelete
  12. Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (fredmanti@gmail.com)

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Hello,

    Adakah anda sedang mencari kebebasan kewangan? adakah anda di Hutang, anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan baru? atau anda runtuh dari segi kewangan, anda memerlukan pinjaman membeli kereta atau rumah? Adakah bank anda pernah Kewangan menolak? Anda mahu untuk meningkatkan kewangan anda? mereka memerlukan pinjaman bil anda membawa? tidak melihat lagi, kami mengalu-alukan anda untuk peluang untuk semua jenis pinjaman mendapatkan pada kadar faedah yang sangat berpatutan sebanyak 3% untuk lain Untuk maklumat, hubungi kami sekarang melalui e-mel kepada: (legitfirm@gmail.com)

    Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan?
    Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi?
    Adakah anda ingin membeli kereta?
    Adakah anda ingin untuk membiayai semula?
    Adakah anda memerlukan pinjaman gadai janji?

    Adakah anda memerlukan modal yang besar untuk memulakan perniagaan anda cadangan atau pengembangan? Adakah anda kehilangan harapan dan anda rasa tidak ada jalan keluar, dan beban kewangan anda masih berterusan?

    Nama Syarikat: HORSE WHITE KREDIT
    Syarikat E-mel legitfirm@gmail.com
    Syarikat Makmal ini turut ID: 315.276

    Sila tidak teragak-agak untuk menghubungi kami untuk kemungkinan kerjasama perniagaan Hubungi kami melalui e-mel: (legitfirm@gmail.com) atau hubungi + 1-972-914-5244

    Selamat sejahtera,
    Petra Hoffmann.

    ReplyDelete
  15. Nama saya Aisyah Taufik dan saya bercakap sebagai seorang wanita yang paling bahagia di dunia liar seluruh hari ini, dan saya berkata kepada diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari keadaan kami tidak menentu, saya akan memberitahu namanya kepada liar dunia keseluruhannya dan saya m gembira
    untuk mengatakan bahawa keluarga saya kembali untuk yang baik, kerana saya memerlukan pinjaman sebanyak 1,000,000.00 membayar hutang dan memulakan hidup saya sekali lagi saya seorang ibu dengan 2 kanak-kanak dan semua dunia seolah-olah yang tergantung pada saya sehingga saya bertemu dengan Allah mengutus syarikat pinjaman yang
    mengubah hidup saya dan keluarga saya, takut firma, James Althouse, beliau adalah penyelamat Allah yang diutus untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada mulanya saya fikir ia tidak dapat dilakukan sehingga saya mendapat pinjaman saya daripada 1,000,000.00 dan saya akan menasihati mana-mana orang yang mempunyai sebenar memerlukan pinjaman untuk menghubungi Encik James Althouse, melalui e-mel. jamesalthousefinancefirm@gmail.com kerana dia adalah
    yang paling memahami dan baik hati Pinjaman Perkhidmatan anda juga boleh hubungi saya dengan e-mel ini: aisyahtaufik23@gmail.com, jika anda ingin bertanya kepada saya apa-apa soalan mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya, saya akan bebas untuk memberitahu anda semua

    ReplyDelete
  16. Nama saya Aisyah Taufik dan saya bercakap sebagai seorang wanita yang paling bahagia di dunia liar seluruh hari ini, dan saya berkata kepada diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari keadaan kami tidak menentu, saya akan memberitahu namanya kepada liar dunia keseluruhannya dan saya m gembira
    untuk mengatakan bahawa keluarga saya kembali untuk yang baik, kerana saya memerlukan pinjaman sebanyak 1,000,000.00 membayar hutang dan memulakan hidup saya sekali lagi saya seorang ibu dengan 2 kanak-kanak dan semua dunia seolah-olah yang tergantung pada saya sehingga saya bertemu dengan Allah mengutus syarikat pinjaman yang
    mengubah hidup saya dan keluarga saya, takut firma, James Althouse, beliau adalah penyelamat Allah yang diutus untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada mulanya saya fikir ia tidak dapat dilakukan sehingga saya mendapat pinjaman saya daripada 1,000,000.00 dan saya akan menasihati mana-mana orang yang mempunyai sebenar memerlukan pinjaman untuk menghubungi Encik James Althouse, melalui e-mel. jamesalthousefinancefirm@gmail.com kerana dia adalah
    yang paling memahami dan baik hati Pinjaman Perkhidmatan anda juga boleh hubungi saya dengan e-mel ini: aisyahtaufik23@gmail.com, jika anda ingin bertanya kepada saya apa-apa soalan mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya, saya akan bebas untuk memberitahu anda semua

    ReplyDelete
  17. hello kawan-kawan, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila menyertai saya menjadi gembira. Saya hanya mendapat pinjaman daripada organisasi pinjaman antarabangsa yang sah. Ini adalah bagaimana saya mendapat hubungan mereka. Saya melihat keterangan seorang Puan Aisyah Taufik Malaysia tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia telah memberikan e-mel mereka (jamesalthousefinancefirm@gmail.com) Jadi saya saya
    segera melalui e-mel mereka dan mereka bertindak balas kepada e-mel saya. Secara jujur, pada mulanya saya begitu banyak takut kerana saya telah kehilangan wang saya untuk satu penipuan sebelumnya. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang daripada 48 jam selepas itu, pinjaman sebanyak $ 250,000 amerika syarikat dolar i dipohon sebenarnya dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan proses adalah mudah. Sehingga kini, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya telah bermimpi apabila saya mendapat mesej daripada bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan kegembiraan. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang yang mencari keinginan yang ikhlas untuk mendapatkan pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau untuk membiayai projek adalah untuk e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut kerana saya terkejut. Saya
    ingin mengucapkan terima kasih Aisyah Taufik yang menyediakan kenalan mereka dalam forum ini. Dan jika anda menghubungi mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. ini ada e-mel sekali lagi
    jamesalthousefinancefirm@gmail.com
    terima kasih.
    di sini adalah e-mel saya memetikan anda ingin bertanya kepada saya apa-apa elenaalexandru024@gmail.com

    ReplyDelete
  18. hello kawan-kawan, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila menyertai saya menjadi gembira. Saya hanya mendapat pinjaman daripada organisasi pinjaman antarabangsa yang sah. Ini adalah bagaimana saya mendapat hubungan mereka. Saya melihat keterangan seorang Puan Aisyah Taufik Malaysia pada forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia telah memberikan e-mel mereka (jamesalthousefinancefirm@gmail.com) saya Jadi saya segera melalui e-mel mereka dan mereka bertindak balas kepada e-mel saya. Secara jujur, pada mulanya saya begitu banyak takut kerana saya telah kehilangan wang saya untuk satu penipuan sebelumnya. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang daripada 48 jam selepas itu, pinjaman sebanyak $ 250,000 amerika syarikat dolar i dipohon sebenarnya dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan proses adalah mudah. Sehingga kini, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya telah bermimpi apabila saya mendapat mesej daripada bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan kegembiraan. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang yang mencari keinginan yang ikhlas untuk mendapatkan pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau untuk membiayai projek adalah untuk e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut kerana saya terkejut. Saya hendak mengucapkan terima kasih Aisyah Taufik yang menyediakan kenalan mereka dalam forum ini. Dan jika anda menghubungi mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. ini ada e-mel sekali lagi jamesalthousefinancefirm@gmail.com
    terima kasih.
    di sini adalah e-mel saya memetikan anda ingin bertanya kepada saya apa-apa elenaalexandru024@gmail.com

    ReplyDelete
  19. hello kawan-kawan, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila menyertai saya menjadi gembira. Saya hanya mendapat pinjaman daripada organisasi pinjaman antarabangsa yang sah. Ini adalah bagaimana saya mendapat hubungan mereka. Saya melihat keterangan seorang Puan Aisyah Taufik Malaysia pada forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia telah memberikan e-mel mereka (jamesalthousefinancefirm@gmail.com) saya Jadi saya segera melalui e-mel mereka dan mereka bertindak balas kepada e-mel saya. Secara jujur, pada mulanya saya begitu banyak takut kerana saya telah kehilangan wang saya untuk satu penipuan sebelumnya. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang daripada 48 jam selepas itu, pinjaman sebanyak $ 250,000 amerika syarikat dolar i dipohon sebenarnya dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan proses adalah mudah. Sehingga kini, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya telah bermimpi apabila saya mendapat mesej daripada bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan kegembiraan. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang yang mencari keinginan yang ikhlas untuk mendapatkan pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau untuk membiayai projek adalah untuk e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut kerana saya terkejut. Saya hendak mengucapkan terima kasih Aisyah Taufik yang menyediakan kenalan mereka dalam forum ini. Dan jika anda menghubungi mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. ini ada e-mel sekali lagi jamesalthousefinancefirm@gmail.com
    terima kasih.
    di sini adalah e-mel saya memetikan anda ingin bertanya kepada saya apa-apa elenaalexandru024@gmail.com

    ReplyDelete
  20. Apakah Anda perlu pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? Apakah Anda pernah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Mencari lagi karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu !! kami memberikan pinjaman kepada perusahaan, badan swasta dan individu pada tingkat bunga rendah dan terjangkau dari 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui e-mail melalui: (silverveeloanfirm@gmail.com)

    APLIKASI DATA

    1) Nama ...........................
    2) Negara .......................
    3) Alamat ......................
    4) Jenis Kelamin ........................
    5) Status perkawinan .............
    6) Pekerjaan ................
    7) Nomor Telepon ...........
    8) posisi di tempat kerja .....
    9) pendapatan bulanan ....................
    10) Jumlah Pinjaman .........
    11) durasi pinjaman .....
    12) Tujuan pinjaman ..................
    13) Tanggal Lahir ........................

    ReplyDelete
  21. ADAKAH ANDA MEMERLUKAN PINJAMAN A JIKA YA MEMOHON SEKARANG.
    LUIS CARLOS KEWANGAN Syarikat adalah terhad kepada modal saham. Kami menawarkan pinjaman dan perkhidmatan kewangan semua jenis. pinjaman kami pilihan dari perniagaan untuk pinjaman peribadi atau keadaan jangka panjang atau pendek dengan faedah yang menggalakkan
    kadar (2%). proses pinjaman kami adalah sangat cepat dan boleh dipercayai dengan jaminan. Untuk maklumat lebih lanjut mengenai perkhidmatan kami, lawati kami di e-mel kami; (luiscarlosfinance@outlook.com) sila maklumkan kepada kami jumlah pinjaman yang anda perlukan dan mahu tempoh pinjaman. Kami berharap untuk mendengar daripada anda. Anda boleh menghantar mesej kepada alamat e-mel di bawah. luiscarlosfinance@outlook.com

    NOTA: semua e-mel hendaklah menjadi alukan: luiscarlosfinance@outlook.com

    Mr Luis Carlos

    ReplyDelete
  22. Welkom BIJ MAGRET JAMES financieren lening SERVICE .......... Bent u een zakelijke pria vrouw? Ben je di een financiële puinhoop dari heb je geld nodig om te beginnen bertemu je eigen Bedrijf? Heeft u een lening nodig om een ​​leuke Kleinschalige en middelgrote Bedrijf te starten? Heeft u een nilai kredit lage en je bent vinden het moeilijk om kapitaal lening te krijgen van lokale Banken en andere financiële instellingen?. Onze leningen zijn goed verzekerd voor maximale veiligheid adalah onze prioriteit, onze belangrijkste doel adalah om u te helpen de diensten mati u verdient, Ons programma adalah de snelste Manier om te krijgen wat je nodig hebt di een handomdraai. Verlaag uw betalingen om de mencakup op uw maandelijkse uitgaven te verlichten. Keuntungan flexibiliteit waarmee u Kunt gebruiken voor Welk doel Dan ook - vakanties van, het Onderwijs, om unieke aankopen Wij bieden een berkembang biak scala aan financiële diensten waaronder: Perencanaan Bisnis, Commercial en Pengembangan Keuangan, Eigenschappen en hypotheken, consolidatie van schulden leningen, Bisnis Leningen , onderhandse leningen, Huis Herfinanciering leningen bertemu een lage rente op 2% per nietig verklaren voor particulieren, Bedrijven. Wij bieden alle soorten van leningen, solliciteer Vandaag nog naar betaalbare leningen. kontak Neem bertemu ons op melalui e-mail voor meer informatie: (MAGRETJAMES321@GMAIL.COM)

    ReplyDelete
  23. Hello,

    Di sini datang pinjaman yang berpatutan yang akan mengubah hidup anda menjadi lebih baik, saya Mrs Brian Chamber, pinjaman pemberi pinjaman yang diluluskan, yang diiktiraf dan didaftarkan di bawah organisasi pemberi pinjaman pinjaman perpaduan, menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang-orang yang memerlukan bantuan kewangan dalam rendah kadar faedah sebanyak 2%.

    Saya Puan Brian, akan membuat yang terbaik daripada perkhidmatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa oleh saya dalam urus niaga ini kerana anda tidak dilahirkan untuk menjadi kalah. hubungi kami hari ini melalui E-mel: brianchamberloancompany@gmail.com
    Perkhidmatan kami termasuk:

    * Pinjaman peribadi
    * Dept pinjaman penyatuan
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman pendidikan
    * Janji Broken
    * Pinjaman Dijamin
    * Pinjaman tidak bercagar
    * Pinjaman Mortgage
    * Pembayaran pinjaman
    * Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Commercial
    * Pinjaman Auto
    * Pinjaman Pelaburan
    * Pinjaman Pembangunan
    * Hasil Loan
    * Pinjaman Pembinaan

    Sila mengisi permohonan pinjaman borang dibawah dan kembalikan kepada kami untuk kepada kami melayani anda lebih baik melalui e-mel:
    brianchamberloancompany@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN:

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Status Perkahwinan
    6) Work:
    7) Nombor telefon:
    8) Seterusnya Kin:
    9) Pendapatan Bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman Perlu:
    11) Tempoh pinjaman:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Tarikh lahir:

    ReplyDelete
  24. Hello,

    Di sini datang pinjaman yang berpatutan yang akan mengubah hidup anda menjadi lebih baik, saya Mrs Brian Chamber, pinjaman pemberi pinjaman yang diluluskan, yang diiktiraf dan didaftarkan di bawah organisasi pemberi pinjaman pinjaman perpaduan, menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang-orang yang memerlukan bantuan kewangan dalam rendah kadar faedah sebanyak 2%.

    Saya Puan Brian, akan membuat yang terbaik daripada perkhidmatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa oleh saya dalam urus niaga ini kerana anda tidak dilahirkan untuk menjadi kalah. hubungi kami hari ini melalui E-mel: brianchamberloancompany@gmail.com
    Perkhidmatan kami termasuk:

    * Pinjaman peribadi
    * Dept pinjaman penyatuan
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman pendidikan
    * Janji Broken
    * Pinjaman Dijamin
    * Pinjaman tidak bercagar
    * Pinjaman Mortgage
    * Pembayaran pinjaman
    * Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Commercial
    * Pinjaman Auto
    * Pinjaman Pelaburan
    * Pinjaman Pembangunan
    * Hasil Loan
    * Pinjaman Pembinaan

    Sila mengisi permohonan pinjaman borang dibawah dan kembalikan kepada kami untuk kepada kami melayani anda lebih baik melalui e-mel:
    brianchamberloancompany@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN:

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Seks:
    5) Status Perkahwinan
    6) Work:
    7) Nombor telefon:
    8) Seterusnya Kin:
    9) Pendapatan Bulanan:
    10) Jumlah Pinjaman Perlu:
    11) Tempoh pinjaman:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Tarikh lahir:

    ReplyDelete
  25. Apakah Anda membutuhkan pinjaman? Jika ya! Kontak Ocean Keuangan dan Mortgages Terbatas ®for jumlah pinjaman kecil dan besar. Kami memberikan pinjaman pada tingkat bunga 2%. Hubungi kami hari ini melalui e-mail di oceanfinance459@gmail.com Kami juga memberikan dari. £ 5 ribu Pounds untuk 100 juta Pounds untuk individu dan perusahaan, kredit adalah terbuka untuk semua terlepas dari kebangsaan.

    ReplyDelete
  26. Adakah Anda Perlu Segera Kewangan Pinjaman Kredit?
    * Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula 8 bulan selepas anda mendapatkan wang
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun)
    BORANG PERMOHONAN UNTUK PINJAMAN
    ================================
    Nama: ........ ........... nama Kedua: ...............
    Hubungi Alamat: .................
    Negara: ............ .... Umur: ..........
    Seks: ......... ............. Nombor Telefon: ..............
    Status: ....... ............ Pekerjaan: ...............
    kedudukan: ................ Pendapatan bulanan: ..............
    Jumlah Pinjaman: ........ Tujuan Pinjaman: ............
    jangka masa: ....................
    Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ................
    Anda memahami Bahasa Inggeris: ..........
    sila mengisi dan menghantar borang ini kepada:

    E-mel: homeofequity@gmail.com

    Yang ikhlas,
    Nicolas Payne
    Equity Capital

    ReplyDelete
  27. Hello nama saya Percival Hess dan Saya seorang pemberi pinjaman pinjaman peribadi. Anda perlu pinjaman? Anda mahu menjadi kewangan yang stabil? Atau adakah anda ingin mengembangkan perniagaan anda? Menawarkan syarikat pinjaman, pinjaman kereta, pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi pada kadar faedah yang sangat rendah Tempoh selesa 3% boleh dirunding. Tawaran ini adalah terbuka kepada semua yang boleh membayar pada masanya. Hubungi kami melalui e-mel kami: percivalhessloanfinace@gmail.com

    WhatsApp, 2348038127994. Saya mengharapkan tindak balas yang cepat. Percival Hess.

    percivalhesslending.wordpress.com

    ReplyDelete
  28. Hello,
    Saya Encik James Althouse, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? adakah anda pernah ditolak oleh bank-bank dan agensi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lagi kerana kami berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami pinjaman dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar faedah sebanyak 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan anda pinjaman. Email: jamesalthousefinancefirm@gmail.com .. semua yang kita perlukan adalah maklumat anda dalam format di bawah
     PEMINJAM'S DETAILS
    1) Nama Penuh: ...........................
    2) Negara: ...........................
    3) Alamat: ...........................
    4) Negeri: ...........................
    5) Seks: ...........................
    6) Status Perkahwinan: ...........................
    7) Pekerjaan: ...........................
    8) Pendapatan Bulanan: ...........................
    9) Jumlah Pinjaman Diperlukan: ...........................
    10) Pinjaman Tempoh: ...........................
    11) Tujuan Pinjaman: ...........................
    12) Adakah anda memohon sebelum ..........

    Kami akan sentiasa melakukan yang terbaik untuk menentukan apa yang anda mampu untuk membayar balik dengan mengambil keadaan kewangan peribadi semasa anda kira dan kemudian menetapkan jumlah pinjaman anda dengan sewajarnya.
    Email: jamesalthousefinancefirm@gmail.com

    Regards
    James Althouse

    ReplyDelete
  29. Hello semua,
    Nama saya Marcia Retnawati bandar Batan Miroto Semarang di Indonesia, saya mahu menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang untuk memudahkan berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda daripada wang anda, saya memohon pinjaman kira-kira 100 juta daripada seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 6 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta lagi dan lagi untuk kos, saya membayar hampir 6 juta masih saya tidak mendapat pinjaman,

    Allah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang rakan yang baru sahaja digunakan untuk pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa sebarang tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Alicia Radu, dan saya memohon untuk 500 juta, saya fikir ia adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya amat gembira kerana saya telah diselamatkan daripada mendapat miskin.

    jadi saya menasihati semua penduduk di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi
    Puan Alicia Radu, melalui e-mel: aliciaradu260@gmail.com

    Anda masih boleh hubungi saya jika anda memerlukan sebarang maklumat lanjut melalui e-mel: Marciaretnawati450@gmail.com

    sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana membaca kesaksian saya dan Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita kehidupan yang panjang dan kemakmuran

    ReplyDelete
  30. Hello semua,
    Nama saya Paula pinto Jakarta di Indonesia, saya mahu menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang untuk memudahkan berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda daripada wang anda, Saya memohon untuk pinjaman sebanyak kira-kira 150 juta daripada seorang wanita di Turki dan saya kehilangan kira-kira 10 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta lagi dan lagi untuk kos, saya membayar hampir 10 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, terdapat menunjukkan kepada saya kira-kira 2 kali dari dua wanita yang berbeza di Filipina, saya berharap saya akan berjumpa dengan orang yang betul, tetapi saya tidak.

    Allah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang rakan yang baru sahaja digunakan untuk pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa sebarang tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Ana Michael, CEO GUARANTY TRUST PINJAMAN, dan saya memohon untuk 420 juta, saya fikir ia adalah satu jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya amat gembira kerana saya telah diselamatkan daripada mendapat miskin.

    jadi saya menasihati semua penduduk di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi
    Puan Ana Michael melalui e-mel: anamichaelguarantytrustloans@gmail.com

    Anda masih boleh hubungi saya jika anda memerlukan sebarang maklumat lanjut melalui e-mel: paulapinto890@gmail.com

    sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana membaca kesaksian saya dan Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita kehidupan yang panjang dan kemakmuran

    ReplyDelete
  31. Hello semua,
    Nama saya Marcia Retnawati bandar Batan Miroto Semarang di Indonesia, saya mahu menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang untuk memudahkan berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda daripada wang anda, saya memohon pinjaman kira-kira 100 juta daripada seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 6 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta lagi dan lagi untuk kos, saya membayar hampir 6 juta masih saya tidak mendapat pinjaman,

    Allah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang rakan yang baru sahaja digunakan untuk pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa sebarang tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Alicia Radu, dan saya memohon untuk 500 juta, saya fikir ia adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya amat gembira kerana saya telah diselamatkan daripada mendapat miskin.

    jadi saya menasihati semua penduduk di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi
    Puan Alicia Radu, melalui e-mel: aliciaradu260@gmail.com

    Anda masih boleh hubungi saya jika anda memerlukan sebarang maklumat lanjut melalui e-mel: Marciaretnawati450@gmail.com

    sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana membaca kesaksian saya dan Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita kehidupan yang panjang dan kemakmuran

    ReplyDelete
  32. BERITA BAIK! BERITA BAIK!!
    hari kepada semua rakyat Malasian baik, nama saya Puan Elena Alexandru, sila, saya mahu memberikan kesaksian saya dalam hidup saya di sini pada platform ini untuk semua rakyat Malaysia supaya berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah telah benar-benar menyokong saya melalui lelaki yang baik Encik James Althouse

     Selepas tempoh cuba untuk mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan, dan menurun secara berterusan, jadi saya memutuskan untuk memohon melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan RM10,000 dengan seorang lelaki di Kuwait.

    Saya menjadi begitu terdesak dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang kawan saya yang kemudiannya memperkenalkan saya kepada Encik James, yang merupakan pemilik James Althouse Kewangan Firm, jadi kawan saya meminta saya untuk memohon daripada Encik James, jadi saya memberanikan diri dan dihubungi Encik James.

    Saya memohon untuk jumlah pinjaman Rm 150,000.00 dengan kadar faedah sebanyak 2%, supaya pinjaman itu diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dibuat pada pemindahan kredit, disebabkan oleh hakikat bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pinjaman pemindahan, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang daripada dua jam wang yang dipinjam telah didepositkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah jenaka sehingga saya menerima panggilan daripada bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rm 150,000 itu. Saya amat gembira kerana akhirnya Allah telah menjawab doa saya dengan mengarahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang telah memberikan saya keinginan hati saya.

    Semoga Allah memberkati Encik James untuk membuat adil hidup saya, jadi saya cadangkan sesiapa yang berminat dalam mendapatkan pinjaman kepada Encik James, sila hubungi melalui email: jamesalthousefinancefirm@gmail.com untuk pinjaman anda

    Akhir sekali saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana meluangkan masa untuk membaca testimoni kehidupan sebenar saya tentang kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    sekali lagi nama saya Elena Alexandru, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: elenaalexandru024@gmail.com

    ReplyDelete
  33. Kami adalah organisasi yang dibentuk untuk membantu orang-orang yang membutuhkan
    Bantuan, seperti bantuan keuangan. Jadi, jika Anda melalui keuangan
    Masalah jika Anda memiliki kekacauan keuangan dan Anda memerlukan dana
    Memulai bisnis Anda sendiri, atau Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi hutang atau membayar
    Tagihan, memulai bisnis yang bagus, atau Anda merasa sulit
    Mendapatkan pinjaman dari bank lokal, hubungi kami hari ini melalui email
    Jessicawilliamsloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  34. Perhatian Kepada Orang Awam,

    Adakah anda memerlukan pinjaman? jika ya Kami menawarkan pinjaman pada kadar faedah yang rendah sebanyak 3% dan dengan tidak ada pemeriksaan kredit, kami menawarkan pinjaman peribadi, pinjaman penyatuan hutang, modal teroka, pinjaman perniagaan, pinjaman pendidikan, pinjaman rumah atau "pinjaman bagi apa-apa sebab. Walau bagaimanapun, kaedah kami, menawarkan peluang untuk menyatakan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu, e-mel anda: elenanino0007@gmail.com

    Ini memberikan peluang yang sebenar untuk mendapatkan dana yang anda perlukan anda! jika kenalan berminat melalui e-mel: elenanino0007@gmail.com

    Selamat sejahtera
    Puan Elena
    Email: elenanino0007@gmail.com

    ReplyDelete
  35. jangan Perlu pinjaman? atau memerlukan pinjaman untuk membayar dept anda atau bil bimbang tiada
    lebih, dan jika ya, sila hubungi kami di: michaelbrinloanfirm001@gmail.com

    nama: ....
    Jumlah Pinjaman yang diperlukan: ...
    menyatakan: ....
    negara: ...
    nombor telefon:.....

    CATATAN: SEMUA MAIL PERLU DIKEMUKAKAN KEPADA EMAIL INI:
    michaelbrinloanfirm001@gmail.com

    ReplyDelete

Sila berikan komen anda

 
© 2011 Zadud-Duat | 2012 Templates
Designed by BlogThietKe Cooperated with Duy Pham
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0
Posts RSSComments RSS
Back to top