Oleh: Dr. Wasfi Ashour Abu Zaid
Jika seorang hamba telah berjaya mencapai makna-makna
rabbaniah dan intipati-intipatinya, maka sudah pasti akan memberikan yang kesan
besar terhadap dirinya dari segi: rohani, minda dan tubuh badan, sebagaimana ianya
memberikan kesan yang besar kepada masyarakat.
Alangkah baiknya bagi seorang insan apabila menghayati
makna-makna rabbaniah dalam dirinya di semua peringkat pastilah ia akan memperoleh
keberkatan dalam semua perkara: keberkatan dalam pemikiran, keberkatan dalam harta,
keberkatan dalam keluarga, keberkatan dalam kesihatan, keberkatan dalam
produktiviti, keberkatan kepada anak-anak, keberkatan dalam umur dan amal.
Di dalam sejarah fikrah dan manhaj, berapa ramai orang
yang telah hidup dengan umur panjang kemudian kematian menjengah, namun tidak
dirasai kehadiran mereka seorang pun atau mendengar mereka memberi tumpuan
bidang-bidang tertetu. Berapa ramai ulama. pendakwah dan reformis yang hidup
dalam umur yang pendek tetapi jejak mereka, suara mereka dan kesan mereka terhadap
orang-orang yang datang kemudian daripada mereka tidak boleh diukur dengan umur
mereka yang singkat.
Lihatlah penghulu sekalian manusia dan kekasih Allah,
Rasulullah saw yang hidup selama dua puluh tiga tahun selaku umur dakwah di
Mekah dan Madinah. Dalam tempoh dua dekad dakwah di Mekah dan Madinah ini telah
mengubah wajah bumi dan menukar perjalanan dunia, membentuk sejarah baru di
rantau ini dan seluruh dunia. Gegaran yang menyebabkan dunia terus kebingungan
sehingga sekarang, yang terbina siasah dan pandangan-pandangan serta pelbagai peristiwa
di timur dan barat.
Lihatlah Abu Bakar, Omar dan seterusnya .. Betapa mereka
berdua telah memperolehi pelbagai pencapaian, betapa mereka meninggalkan pelbagai
kebaikan dan petunjuk, dan betapa mereka telah menjadikan Islam menang dan tersebar.
Namun, adakah anda telah membandingkan
tempoh keseluruhan pemerintahan mereka atau kehidupan mereka itu sudah memadai
atau telah cukup! Ya Allah, tentulah tidak.
Lihatlah Imam Shafei (150-204H) yang hidup selama lima
puluh empat tahun. Beliau telah mengasaskan sebuah mazhab yang lengkap di mana kerananya
masih ramai yang menyembah Allah sehingga sekarang. Beliau telah menulis buku-buku
dalam bidang usul fiqh, usul hadith dan fiqh di mana masih ramai pakar-pakar
dalam bidang ini bergantung kepadanya. Tidak terdapat permulaan yang kukuh dalam
mana-mana ilmu seperti mana permulaan Shafi'i dalam bidang usul fiqh dan usul
hadith.
Lihatlah Sibawih yang hidup selama tiga puluh dua tahun.
Beliau telah meninggalkan kita "buku" yang merupakan salah satu
rujukan utama dalam bidang ilmu bahasa sehingga sekarang.
Lihatlah Imam al-Nawawi, yang hidup selama empat puluh
tahun lebih. Beliau telah meninggalkan warisan berbentuk pendidikan dan fiqh
yang boleh menjadi program untuk mewujudkan ulama, pendidik dan fuqaha. Dimulai
dengan Hadith Empat Puluh Imam Nawawi, diteruskan dengan al-Azkar, Riyadus- solihin,
Syarah Sahih Muslim, al-Minhaj, ar-Raudhah, at-Taqrib wa al-Taisir, dan disudahi
dengan al-Majmu’ yang merupakan pembukuan terbesar tentang fiqh as-Shafi'e dan fiqh
al-Muqaran (perbandingan).
Lihatlah kepada Abdul Hamid Bin Badis, yang hidup
selama lima puluh satu tahun. Beliau telah bangun menentang penjajahan, mengepalai
pergerakan jihad, mengasaskan kesatuan bagi para ulama yang membaharui, bekerja
keras, berkembang, dan berterusan sehingga sekarang. Beliau telah meninggalkan
kesan yang masih memberi manfaat kepada umat Islam sehingga hari ini.
Kemudian lihatlah kepada Imam Hassan al-Banna, yang hidup
selama empat puluh dua tahun. Beliau telah mengasaskan pergerakan yang memenuhi
dunia dan menyibukkan manusia. Kini pergerakannya mempunyai pengikut dan
terkenal di seluruh dunia. Tidak ada kampong, desa atau bandar melainkan di
sana terdapat Ikhwan Muslimin .. Beliau telah membaharui Islam dan mengangkat sebutan Allah, mengembalikan
identitinya dan membetulkan salah faham. Beliau telah mendidik “rijal” yang
memimpin inovasi dalam pemikiran, ijtihad dalam fiqh dan rasionalisasi dalam berdakwah,
dan memudahkan dalam berfatwa. Harapan hari ini berkait rapat dengannya dan para aktivisnya selepas peristiwa Arab
Spring .. Dan lain-lain dan lain-lainnya.
Inilah keberkatan dalam umur, ilmu, amal, pekerjaan dan
kesan yang diperkuatkan melalui kenyataan imam rabbani Ibn Ata’illah apabila
beliau berkata: "Kadang-kadang umur yang luas jangkauannya dan sedikit bekalannya.
Kadang-kadang umur yang sedikit jangkauannya dan banyak bekalannya. Sesiapa
yang diberkati pada umurnya itu, maka dalam tempoh masa yang singkat itu dia
sedar tentang anugerah dan pemberian yang tidak perlu kepada ungkapan dan
memerlukan suatu petanda. "
Inilah rabbaniah yang diwariskan di dalam jiwa orang mukmin
kerehatan pada ketika orang lain tidak lagi berasa rehat, ketenangan pada
ketika orang lain cemas, ketenteraman fikiran pada ketika orang lain bimbang,
dan keamanan pada ketika orang lain takut .. Ia seorang hamba yang
tergantung kepada Tuhannya, beramal di dalam kehidupan ini sambil menunggu untuk pertemuan dengan Tuannya tidak yang lain-Nya
.. Abu Bakar al-Kattani berkata seperti yang diriwayatkan oleh Ibn Qayyim
di dalam "al-Madarij as-Salikin": "Timbul suatu masalah tentang kasih
sayang di Mekah pada hari-hari musim haji. Ramai guru yang bercakap tentangnya.
Al-Junied adalah termuda di kalangan mereka ketika itu. Mereka berkata: Berikanlah
wahai Iraqi apa yang ada padamu. Lalu beliau mengangkat kepala dan menitiskan air
matanya. Kemudian berkata: Seorang hamba meninggalkan kepentingan dirinya
sendiri, yang berhubung dengan mengingat Tuhannya, bangun menunaikan
hak-hak-Nya, memandang Allah dengan hatinya, kehebatan cahaya Allah membakar
hatinya, gelas kasih sayang-Nya membersihkan minumannya dan keagungan Allah terbuka
dari singkapan ghaib untuknya. Oleh itu, jika ia bercakap hanya kerana Allah, jika
bertutur hanya dari Allah, jika bergerak hanya berdasarkan perintah Allah, jika
berdiam hanya bersama Allah. Maka dia hanya kerana Allah, untuk Allah dan bersama
Allah .. Lalu menangis para guru dan berkata: Apa yang ada ini telah cukup.
Terima kasih wahai orang yang memiliki mahkota pengetahuan ".
Manakala rabbaniah di dalam masyarakat akan mewariskan
kesatuan, kekuatan dan perpaduan, dekat dengan Allah dan takwa kepada-Nya, kerapian
kerja, dan perhatian kepada pembelaan kepentingan
rakyat dan memenuhi keperluan mereka .. Sebuah masyarakat yang rabbani tidak
mungkin sampai bila-bila wujud orang-orang yang rasuah, kejam, pembunuh atau
penyamun; kerana warganya tidak boleh hidup tanpa merasai pertemuan dengan
Allah, ia akan kembali kepada-Nya, dan ia akan dipertanggungjawab dan
dipersoalkan, sama ada ia ke syurga selama-lamanya atau ke neraka
selama-lamanya.
Alhamdulliah.terima kasih
ReplyDeleteUT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT/UT
ReplyDeleteSaya baru saja mengajukan Pinjaman Mobil dari Pak Pedro dan perusahaan pendanaan investasinya dan Pinjaman Tanpa Subsidi. Setelah melakukan riset terhadap berbagai pemberi pinjaman, saya memilih Discover karena mereka tampaknya menawarkan beberapa manfaat terbaik di pasar (saat ini) dengan tingkat suku bunga 2%. Hubungi Tuan Pedro di pedroloanss@gmail.com melalui whatsapp: +393510140339. untuk mengajukan segala jenis pinjaman.
ReplyDelete