Friday, September 17, 2010

Sepuluh Langkah Kekal dalam Ketaatan Selepas Ramadhan



Semasa berada di bulan Ramadhan saya benar-benar dalam suasana penuh ketaatan dan ibadah..saya memperbanyakkan ibadah sunat, saya merasai kelazatan beribadah dan saya banyak membaca al-Quran, bahkan saya tidak pernah ketinggalan menunaikan solat berjamaah dan sentiasa menjaga mata dari melihat perkara yang diharamkan Allah..tetapi selepas Ramadhan segala kelazatan beribadah seperti yang diperolehi di bulan Ramadhan hilang. Saya juga tidak menitik beratkan ibadah. Saya kerap tertinggal solat subuh berjamaah..ibadah sunat dan bacaan al-Quran saya turut berkurangan. Adakah masalah saya ini ada jalan penyelesaian atau penawarnya?

Menurut Syeikh Abdullah bin Abdul Rahman al-Jabarin yang merupakan seorang ulamak Saudi.

Saudara, saya cadangkan sepuluh langkah untuk mengekalkan kita sentiasa dalam amal soleh selepas Ramadhan:

1.  Langkah pertama dan yang paling utama ialah memohon pertolongan Allah supaya kita sentiasa dalam hidayah dan keteguhan. Allah telah memuji doa orang yang bersungguh-sungguh diberikan hidayah. Firman Allah: 

رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ

“Mereka berdoa: "Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau condongkan hati kami kepada kesesatan setelah Engkau berikan petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah rahmat kepada kami dari sisiMu, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi.”. (Ali-Imran: 8)

2. Kerap duduk dalam majlis orang soleh dan menitik beratkan majlis zikir umum seperti ceramah atau kuliah agama dan majlis zikir khas seperti menziarahi orang soleh.

3. Mengenali sejarah hidup para solihin melalui pembacaan buku atau mendengar kaset atau cd, khususnya sejarah para sahabat kerana semua ini membangkitkan jiwa yang penuh azam dan tinggi cita-cita.

4. Seringkali mendengar kaset atau cd Islam yang memberi kesan seperti khutbah, ceramah, tazkirah, kuliah dan menonton rakaman aktiviti Islam dari satu masa ke satu masa.

5. Menitik beratkan perkara fardu seperti solat lima waktu dan mengqada’ puasa Ramadhan yang tertinggal kerana perkara fardu mempunyai kebaikan yang besar.

6.Menitik beratkan ibadah sunat sekalipun sedikit kerana menurut sabda nabi saw:

"Amalan yang paling disukai Allah ialah yang konsisten biarpun sedikit". (Baihaqi)

7. Mulakan menghafaz ayat-ayat al-Quran dan berterusan membacanya. Sentiasa membaca ayat-ayat yang telah dihafaz di dalam solat fardu dan sunat. 

8. Memperbanyakkan berzikir kepada Allah dan beristighfar kerana ia adalah amalan yang mudah dan manfaatnya sangat besar iaitu menambahkan iman dan menguatkan hati.

9. Menjauhkan diri daripada perkara-perkara yang merosakkan hati seperti sahabat yang buruk, menonton television, banyak bercakap, mendengar lagu, menyanyi dan sukakan hiburan, menatap majalah yang lucah.

10. Cadangan terakhir saya kepada saudara yang dikasihi ialah segera bertaubat dengan taubat nasuha supaya tidak kembali semual ke lembah kehinaan dengan izin Allah kerana Allah sangat suka hamba yang bertaubat.

Saudara, janganlah anda termasuk ke dalam golongan yang hanya mengenali Allah di bulan Ramadhan! Para Salaf as-soleh pernah berpesan:
 
“Seburuk-buruk kaum ialah yang hanya mengenali Allah pada bulan Ramadhan sahaja”.

Berdoalah semoga saudara bertemu Ramadhan yang lain dan saudara dalam keadaan sihat wal afiat serta masih teguh di atas agama Allah insya Allah. Wallahu A’lam

------------------
Dipetik daripada Islam al-Yaum

http://www.ikhwanonline.com/Article.asp?ArtID=9425&SecID=363
Share this post
  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Share to Google+
  • Share to Stumble Upon
  • Share to Evernote
  • Share to Blogger
  • Share to Email
  • Share to Yahoo Messenger
  • More...

0 ulasan

Sila berikan komen anda

 
© 2011 Zadud-Duat | 2012 Templates
Designed by BlogThietKe Cooperated with Duy Pham
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0
Posts RSSComments RSS
Back to top