Saturday, September 11, 2010

Ucapan Tahniah dari Pimpinan Ikhwan sempena Eid Mubarak


Oleh: Ahmed Jundy

Sambutan Eid Mubarak bagi umat Islam dengan kemeriahan dan kegembiraan berbeza dari sambutan-sambutan yang lain, kerana Eidul Fitri di dalam Islam bukan sekadar mempunyai nilai-nilai kemasyarakatan yang menghubungkan umat Islam antara satu sama lain, tetapi sebagai ketaatan dan ibadah yang mendekatkan dengan Allah. Bahkan hari Eid Fitri al-mubarak ialah hari kemenangan, di mana Allah telah menyempurnakan pahala dan ganjaran untuk orang-orang Islam yang berpuasa dengan penuh ketaatan sepertimana orang-orang Islam sampai pada hari Eidul Fitri dengan penuh ketaatan dan ibadah yang mendekatkan diri kepada Allah.
Bagi saya sambutan Eidul Fitri mempunyai banyak nilai-nilai kemasyarakatan dan kemanusiaan kerana semasa Eid manusia bertemu dan saling bertaut hati-hati yang menghasilkan kasih saying dan kemesraan dan saling bersalaman antara satu samal lain. 

Begitu juga semasa Eid mengingatkan kita hak orang-orang miskin di dalam masyarakat Islam supaya kegembiraan turut dirasai oleh semua golongan . Inilah tujuan syariat seperti zakat fitrah semasa Eidul Fitri ini.
Adapun nilai kemanusiaan di hari Eidul Fitri terbukti di dalam penyertaan umat Islam keseluruhannya dengan merasai kegembiraan dan keriangan pada masa yang sama. Ini kerana jelas kesatuan mereka dan banyaknya perhimpunan dan pertemuan mereka. Apabila umat Islam bertemu dengan perasaan yang sama akan menguatkan ikatan pemikiran, semangat dan kemasyarakatan.

Hari Eid ialah hari keriangan dan kegembiraan bahkan orang-orang mukmin berhak menikmati kegembiraan di dunia dan akhirat kerana Allah memberi kelebihan kepada mereka dengan satu perlindungan berdasarkan firman Allah: 

“Katakanlah: "Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan". (Yunus: 58)

Barisan pimpinan ikhwan amat menekankan ucapan tahniah kepada saudara-saudara mereka dan umat Islam seluruhnya setiap kali Eidul Fitri sebagau suatu cara untuk menguatkan hubungan silaturrahim dan ikatan pemikiran,semangat dan kesatuan antara mereka dan saudara-saudara mereka yang lain.

Dr.Rasyad Bayoumi

Beliau yang juga Naib Mursyid Am berkata: “Sempena hari bahagia saya ingin mengucapkan tahniah dengan ketibaan Eidul Fitri yang mulia dengan memohon Allah Taala mengembalikan kemuliaan dan kemenangan kepada mereka, dan mencapai impian mereka dan menerima amal soleh mereka. Beliau mengkhususkan ucapan kepada  saudara-saudara yang berada di sebalik jeriji dengan mengucapkan tahniah dan selamat sambil memohon Allah mengembalikan mereka dalam keadaan selamat dan sihat kepada keluarga mereka serta membahagiakan keluarga dengan kepulangan mereka. 

Dr. Muhammed Morse

Dr. Muhammed Morse anggota Maktab Irsyad dan jurucakap resmi mengucapkan tahniah dengan nama kesatuan umat Arab dan Islam bersempena Eidul Fitri al-Mubarak sambil memohon Allah mengurniakan kemenangan kepada ummah, membebaskan bumi Iraq daripada penjajahan terkutuk, menamatkan kepungan yang kejam ke atas Gaza, melumpuhkan Zionis dan sekutunya, Allah memuliakan para pejuang, mengembalikan Masjidil Aqsa, menyatukan perjuangan rakyat Palestin sehingga permasalahan mereka dapat diselesaikan, bagi membebaskan tanah air mereka dan menghadapi musuh mereka dan musuh kita sedangkan di belakang mereka ialah rakyat yang berkorban demi mendapatkan hak-hak mereka sambil melaungkan “Berdiri teguhlah dan bersabarlah, kuatkan ikatan kamu..wahai saudara kami di Gaza”.

Dr. Morsey turut berpesan kepada Ikhwan di semua tempat, di mana mereka telah mengemblingkan tenaga di jalan dakwah sambil memohon Allah menerima amalan, waktu dan pengorbanan mereka. Beliau berkata: “Ketahuilah bahwa kamu dengan kurniaan Allah berada di atas kebenaran dan kita wajib mengorbankan segala yang bernilai dan seluruh jiwa demi kemaslahatan akidah dan tanah air kita. Semoga Allah meneguhkan kamu dan kita semua di atas kebenaran serta mengurniakan kebaikan di dunia dan akhirat..

Begitu juga beliau turut mengucapkan tahniah dan salam buat Ikhwan yang dikurung khasnya yang dipenjarakan oleh undang-undang tentera yang kejam. Mangsa yang paling utama ialah Ir. Khirat Syatir, naib Mursyid Am Ikhwan Muslimin dan seluruh anggota Ikhwan yang lain dengan menegaskan bahwa mereka adalah golongan yang paling mulia di sisi Umat Islam biarpun undang-undang menzalimi mereka kerana kuasa Allah mengatasi tujuh petala langit di mana Allah pasti akan menghukum dan membalaskan kekejaman mereka. Segala pengorbanan mereka pada jalan meninggikan panji kebenaran dan pengislahan sekali-kali tidak akan lenyap. Mereka sebenarnya berdagang dengan Allah
dengan jiwa dan harta mereka. Dengan izin Allah perniagaan mereka tidak akan sia-sia. 

“Sesungguhnya Allah Telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu Telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang Telah kamu lakukan itu, dan Itulah kemenangan yang besar”. (At-Taubah: 111)

Dr. Morsy berpesan kepada mereka yang menjadi tawanan dengan menegaskan bahawa ganjaran mereka dilipat gandakan insya Allah. Mereka adalah contoh pengorbanan, sumbangan dan ketaatan kepada apa yang diredhai Allah sambil mendoakan mereka supaya Allah meneguhkan pendirian mereka dengan menegaskan bahwa tahanan ini merupakan teladan dalam keteguhan, pengorbanan dan kesabaran di atas kesukaran dan ujian, bahkan mereka mempamerkan contoh kepada orang yang bekerja untuk Islam dan orang yang membela Islam. Mereka akan dibalas oleh Allah di atas apa yang menimpa mereka. 

Beliau mengatakan kepada mereka: “Kami pada hari yang mulia ini menyampaikan khabar gembira kepada kamu di atas kesabaran dan keteguhan kamu dengan ganjaran dan pahala di dunia dan akhirat, kerana sesuatu kezaliman adalah kegelapan yang pekat biarpun panjang tetap akan lenyap dan musnah sedangkan fajar kebenaran tetap akan menyingsing tidak lama lagi. Begitulah kehendak Allah yang Maha Perkasa. Firman Allah: 

"Dalam sedikit waktu lagi pasti mereka akan menjadi orang-orang yang menyesal." (Al-Hajj: 40)

Dr. ‘Issam ‘Iryan

Dr. ‘Issam anggota Maktab Irsyad turut memberi perutusan tahniah kepada mereka yang berpuasa yang melaksanakan ibadah puasa, qiam dan bersungguh-sungguh beribadah dan mendekatkan diri dengan Allah. Beliau memberikan tahniah khusus untuk ikhwah yang dikasihi yang berada di balik jeriji yang telah diperlakukan melalui undang-undang zalim yang telah merampas kegembiraan mereka dan keluarga mereka sempena Eid Mubarak ini sambil mendoakan supaya Allah memberikan kegembiraan di dalam tahanan, membebaskan mereka dan seterusnya bergembira merayakan Eidul Fitir bersama keluarga tersayang.
Beliau turut menambah bahawa Eidul Fitri adalah kegembiraan buat semua muslin yang tidak dicemari melainkan oleh darah-darah umat Islam yang mengalir di Somalia, Iraq dan Afghanistan, sama ada akibat tangan musuh atau tangan kumpulan-kumpulan tertentu yang kita tidak tahu siapakah disebaliknya, sambil memohon kepada Allah supaya menyempurnakan kegembiraan kita dengan pembebasan negeri-negeri Islam seluruhnya. 

Beliau turut mengucapkan tahniah khusus kepada Ikhwan Muslimin sambil mengharapkan Allah mendatang Eid yang akan dating dalam keadaan mereka lebih teguh keazaman dan tekad untuk melaksanakan syariat Allah, berjalan di atas landasan kebenaran dan membawa kebaiakan kepada semua manusia.

Dr. Muhammad Ali Basyar

Dr. Muhammad anggota Maktab Irsyad mengucapkan tahnia kepada Ikhwan yang berada di balik jeriji seperti Ir. Khirat Syatir, Hassan Malik, Shadiq Syarqawi, Ahmaed Syausyah dan Ahmad Asyraf sambil memohon Allah agar membebaskan mereka secepat yang mungkin dan juga semua saudara-saudara islam yang lain.


Beliau turut mengucapkan tahniah kepada Ikhwan Muslimin di seluruh dunia dengan mendoakan supaya meneguhkan agama ini dan membuka pintu hati sehingga kebaikan dan kebahagan tersebar di segenap ceruk kampung dan bandar kerana agama ini membawa penawar yang mampu mengubati penyakit yang melanda dunia hari ini.


Beliau juga berpesan kepada Ikhwan supaya menjaga hubungan dengan Allah, sentiasa membaca al-Quran, berdoa supaya Allah mengangkat segala bencana dan petaka yang melanda kita dan seterusnya Allah mengembalikan kedudukan umat Islam ke tempat yang tertinggi.




Share this post
  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Share to Google+
  • Share to Stumble Upon
  • Share to Evernote
  • Share to Blogger
  • Share to Email
  • Share to Yahoo Messenger
  • More...

1 ulasan

  1. Salam.

    Syukran atas usaha ust. Semoga diberikan kekuatan utk terus beristiqamah dlm berkongsi ilmu.

    -saidmirro/shah alam-

    ReplyDelete

Sila berikan komen anda

 
© 2011 Zadud-Duat | 2012 Templates
Designed by BlogThietKe Cooperated with Duy Pham
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0
Posts RSSComments RSS
Back to top