Friday, July 23, 2010

Salah Faham Tentang Amal Soleh


Oleh: Dr. Isam al-Iryan
Bentuk-bentuk amal soleh yang difahami oleh orang Islam adalah yang biasa dan mudah sahaja seperti zikir, solat, puasa dan tilwah al-Quran. Semua ini memang baik tetapi amal soleh ini pada hakikatnya sekadar memberi manfaat untuk dirinya dan terus memperolehi kenikmatan taat dan kemanisan zikir serta kerehatan fikiran dan ketenangan jiwa.  

Di sana ada amal soleh yang lain disunatkan oleh Islam yang dijamin oleh rasul saw bahawa diri muslim itu memperolehi banyak manfaat  dan dapat melaksanakan amal soleh bersama masyarakat di sekelilingnya di mana masyarakat terkesan dengan amal soleh dan keadaannya dan amal soleh itu juga memberi kesan melalui aktiviti dan usaha murni yang dijalankan.

Kita teliti bersama ungkapan nabi saw ketika pertama kali memasuki kota Madinah. Nabi saw telah memerintahkan tiga perkara: “Berilah salam, berilah makan dan solatlah di malam hari ketika orang lain tidur”. Salah satu darinya berkaitan dengan bekalan bagi seorang mukmin iaitu solat di tengah malam yang jauh dari pandangan orang untuk menguatkan hubungan dengan Tuhannya dan bekalan tersebut menolongnya menghadapi kesukaran di waktu siang hari.
Firman Allah: 

“Sesungguhnya bangun di waktu malam adalah lebih tepat (untuk khusyuk) dan bacaan di waktu itu lebih berkesan”. (al-Muzzammil: 6)
Sedangkan dua perkara lagi yang disebut dalam hadith tersebut adalah berkaitan dengan keutuhan sebuah masyarakat baru iaitu memberi salam dan memberi makan untuk menanam benih kasih sayang dan mencabut sifat iri hati dan hasad dengki serta mewujudkan semangat tolong-menolong dan bantu-membantu antara sesama kelompok di dalam masyrakat baru.  

Tambahan pengetahuan tentang maksud amal soleh seperti yang telah ditentukan oleh rasul saw berkaitan jihad pada kedudukan tertinggi daripada sepuluh iaitu mengorbankan harta benda, nyawa dan gugur sebagai syahid. Marilah kita lihat sebuah hadith sahih lain yang disepakati oleh Bukhari dan Muslim r.a daripada Abu Hurairah r.a berkata: Nabi saw bersabda: 

“Setiap amalan kebaikan manusia itu dikira sedekah, setiap hari apabila terbitnya matahari dan apabila berlaku adil antara dua orang dikira sedekah. Membantu mengangkat muatan ke atas kenderaan atau menurunkannya dikira sedekah, mengucap perkataan yang baik juga sedekah, dan setiap langkah perjalanan ke tempat solat juga sedekah, atau membuang gangguan di jalan juga sedekah”. 

Saya telah mengira di dalam Kitab Riyadus Salihin bab banyak jalan ke arah kebaikan ada lebih daripada dua puluh wasiat nabi saw yang menjelaskan pelbagai jenis jalan mencapai keredhaan Allah sekaligus menunjukkan kesilapan muslim yang hanya menggambarkan amal soleh di dalam ibadah semata-mata.

Kalau kita perhatikan hari ini keadaan kita secara umum  perlukan usaha menjelaskan kefahaman amal soleh dan memimpin manusia kepada erti amal soleh yang sebenarnya. Langkah permulaan ialah memperbaiki diri dan menyucikan jiwa dengan mendekatkan diri dengan Allah, memahami Islam dengan kefahaman yang betul, sejahtera dan menyeluruh (syumul) serta membantu dengan perlaksanaan ibadah-badah yang wajib ke atas setiap individu dengan memerhatikan hukum hakanya dan hikmah Allah mewajibkan ibadah tertentu kepada kita. Sebagai contoh ibadah haji, bukan sekadar memohon keampunan daripada dosa bahkan memperbaharui perjanjian dengan Allah, menyatakan kesatuan umat Islam, mengingatkan tentang pengorbanan keluarga nabi Ibrahim a.s, persiapan menemui Allah dan mengingati mati dan kain kafan..

Apabila kita mengadap Allah semasa berdoa di hari Arafah kita bukan sekadar berdoa untuk diri, isteri dan anak-anak, bahkan menyebut semua penyakit dan wabak, menyebut orang-orang yang lemah dan tertindas, menyebut saudara seislam yang dikurung di Mesir, Palestin, Iraq, Guantanamo..

Apabila kita diperintahkan menyembelih korban supaya kita boleh memakan dagingnya dan memberi makan orang-orang miskin, kita turut disuruh mengingati orang-orang yang terkepung di Gaza dan orang-orang Palestine yang tinggal di khemah pelarian sejak beberapa dekad yang lalu, pelarian rakyat Iraq di sempadan, orang-orang yang ditimpa kebuluran di Syiria dan negeri-negeri yang lain, orang-orang miskin di Bangladesh yang sering dilanda banjir. Kenapakah kita tidak mempedulikan nasib khususnya daripada Negara-negara kaya? Kami di Mesir mendapati ada orang yang hanya dapat merasai daging pada hari raya korban atau hari Arafah. Mereka ini termasuk ke dalam kategori orang-orang miskin di Mesir. Oleh itu saya mengenali beberapa individu yang membahagikan sedekah dan zakat harta mereka pada bulan-bulan biasa dan tidak hanya dalam Ramadan sahaja.

Kefahaman yang menyeluruh tentang Islam sebagai agama dan dunia, akidah dan ibadah, syariat dan muamalat, akhlak dan perangai tidak terbatas hanya menekankan isu politik tetapi meliputi seluruh sendi-sendi kebaikan dan pintu-pintu kebajikan hinggalah kepada hak-hak asasi manusia dan hak haiwan.

Umat Islam hari ini perlu keluar daripada ruang lingkup hanya mementingkan rupa dan zahir kepada mementingkan kandungan dan intipati. Ini kerana Allah tidak memandang kepada gambaran luar akan tetapi kepada hati dan amalan. Sikap mementingkan kulit luaran menandakan kecetakan agama atau tertipu dengan tuntutan sebenar seperti yang yang diajarkan oleh Imam al-Ghazali khususnya apabila meninggalkan perkara asas, prinsip dan kaedah.   

Sesungguhnya berkata benar di hadapan pemerintah yang zalim seperti wakil rakyat yang menyuarakan hak rakyat di dewan parlimen juga termasuk amal soleh. Memberikan maklumat yang tepat oleh wartawan yang bebas kerana mahu menerangi jalan kepada umat manusia juga termasuk amal soleh. Mengelokkan hasil kerja seorang pegawai, guru di sekolah, doctor di hospital, jurutera di tapak pembinaan, pekerja di jabatannya ..juga termasuk amal soleh.

Seorang penyelidik atau saintis yang bertungkus lumus di makmalnya untuk mencipta atau mencari penyelesaian kepada masalah penyakit yang melanda masyarakat dan berjaga malam kerana ini juga termasuk amal soleh.  Menolong orang yang memerlukan pertolongan dan memberi jalan rezeki kepada orang miskin supaya meringankan beban hidup mereka juga termasuk amal soleh.

Begitu juga berbakti kepada ibubapa dan menghubungkan silaturrahim, menziarahi jiran, menghadiri solat jamaah, membaca al-Quran, berzikir dan qiamullail juga termasuk amal soleh.
Syarat sesuatu perbuatan dikira sebagai amal soleh iaitu niat yang ikhlas kerana Allah. Oleh itu sesuatu amal itu tidak boleh bercampur dengan perasaan riya’, ujub dan sum’ah. Amalan itu juga mesti bertepatan dengan syariat Allah dan petunjuk Rasulullah saw.

Berapa ramai yang berpuasa yang tidak memperolehi pahala puasanya melainkan lapar dan dahaga. Berapa ramai yang bangun malam tidak memperolehi apa-apa melainkan berjaga malam. Begitu juga ahli parlimen, wartawan atau ahli politik tidak memperolehi apa-apa dari aktiviti mereka melainkan tekanan, kurungan dan buruan.

Justeru betulkanlah niat, hanya mengharapkan keredhaan Allah dan sentiasa beriltizam dengan petunjuk nabi saw.   

Terjemahan dari http://www.ikhwanonline.com/Article.asp?ArtID=32834&SecID=360
Share this post
  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Share to Google+
  • Share to Stumble Upon
  • Share to Evernote
  • Share to Blogger
  • Share to Email
  • Share to Yahoo Messenger
  • More...

0 ulasan

Sila berikan komen anda

 
© 2011 Zadud-Duat | 2012 Templates
Designed by BlogThietKe Cooperated with Duy Pham
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0
Posts RSSComments RSS
Back to top